elike futóblogja

Ki vagyok és mit akarok?

2014. augusztus 14. - elike11

"Kik vagyunk és mit akarunk?" - vezette fel jó néhány évvel ezelőtt, kedvenc blogom (www.jegkorongblog.hu) adminja a műhely első posztját. Ennek fényében én is hasonlóképpen cselekszem. Röviden a kihívás, avagy amit akarok: 500 kilométert szeretnék szaladni 50 nap alatt, ezt pedig a blogolás eszköztárának segítségül hívásával próbálom számotokra is fogyaszthatóvá, elérhetővé tenni, mindenféle exhibicionista ambíció és indíttatás nélkül. Részletek hajtás alatt.

Közel másfél éve kezdtem el futni, komolyabban márciustól. A tavalyi év gyakorlatilag a ráhangolódásról, az állóképességem feltámasztásáról, erősítgetéséről szólt (vajon mennyire sikerült ez? akár most is rám férne :-), hogy majd az idei évtől komolyabb távok és tempók kerüljenek terítékre. A hosszabb távok tekintetében azt gondolom, nincs probléma, a tempó viszont rengeteg kívánni valót hagy maga után. Sebességet növelni és huzamosabb ideig megtartani azt, talán a futók egyik legnagyobb kihívása. Rengeteg módszerrel próbálkoztam, kihajtottam magamból mindent, ám inkább a teljes kimerülés, kiégés határára sodródtam, mintsem a tempóm fejlődött volna. Számos futásról szóló anyagot lapoztam át, konzultáltam tapasztalt sportolókkal, sőt, egyik kedves ismerősöm közbenjárására egy sikeres atléta is tanácsokat adott, majd rátaláltam az LSD (long slow distance) módszerére. Az LSD-iskola képviselői szerint a futás során a pulzust az aerob tartományban kell tartani. Ez röviden annyit tesz, hogy beszélgetős tempóban szaladunk, legkevesebb egy órát, de hétvégenként ez a mennyiség több órásra is duzzadhat. Az LSD rendkívül hatékonynak bizonyul a súlyfölösleggel küzdők számára is, hiszen az edzés során hosszú időt töltünk zsírégető zónában. Elöljáróban ennyi elég is lesz "szakmázásból", térjünk inkább a lényegre. :)

Challenge


Divatos szóval ennyire egyszerűen fogalmaznám meg azt, ami az elkövetkező 50 napomban történni fog. :) Egy kihívás, mely próbára tesz engem is és téged is, kedves olvasóm, hiszen igyekszem naprakész információkkal szolgálni. Arra azonban vigyázni fogok, hogy inkább a futással haladjak, mintsem a blogolással. 500 kilométert szeretnék szaladni 50 nap alatt, ahogy a headline-ban felvezettem. Ez napi bontásban 10 kilométert jelentene (mindig is jó voltam matekból :P), én viszont heti 2 pihenőnapot fogok tartani, így a futások alkalmanként 14 kilométeresek lennének. Értelemszerűen mindig az aktuális közérzetem, fizikai- és mentális állapotom fogja meghatározni a megtett kilométerek számát. Egyszerre három óránál vagy 30 kilométernél többet nem fogok szaladni a kihívás idején. Ekkora mennyiségeknél már fizikai fájdalmaim vannak, hosszabb időre kidőlök. Amennyiben ez a - számomra- nagy mennyiségű futás bármilyen szinten negatív hatással lesz egészségi állapotomra, a kihívást azonnal és maradéktalanul abbahagyom. Szabad ellenem fogadni, az első két-három hétben, de a fogadás tétele nem lehet anyagi természetű. Magyarán: fogadunk 2 sörben és utána jól megisszuk ;) A challenge 2014. augusztus 15-én, Nagyboldogasszony napján kezdődik és október 3-án fejeződik be. Futásaim java része terepen szokott történni, főleg a Szent Anna-kápolna (1087 m) irányában. Ez kb. 260 méterrel fekszik magasabban a városnál (~820m). Néha kiszaladok majd a Pongrácz-tetőre (1250 m), a Pricske-tetőre (1545 m) és a Kovács Péter-tetőre (1321 m) is. Csapadékos ősz esetén bizony laposban kell folytatnom, mezőkön vagy kevésbé forgalmas főutak mentén.

Hogyan mérem majd le a megtett távot? - tevődik fel jogosan a kérdés. Az okostelefonok világában ez nem lehet akadály, hiszen számtalan, jobbnál-jobb alkalmazás létezik. Ezeket nevezzük trackereknek. A telóba beépített GPS segítségével szinte méterre pontosan mérik meg a megtett távot és rajzolják rá Google Maps-re az útvonalat. Borús időben nehezen kommunikálnak a műholdakkal, így általában nem vagy csak részlegesen rögzítik az edzést. Ez esetben egy korábbról ismert útvonalat fogok megfutni és manuálisan vezetem be az adatokat. Jómagam a Runkeepert és a Sports Trackert használom. Az utóbbi által rögzített adatokat, edzéseket mindenki számára elérhetővé teszem.

Hogy miért fogok blogolni közben? Semmiképp sem a kérkedés és magamutogatás vezérel. A cél egyértelmű: elsősorban megfelelő motivációs alapot biztosít számomra, ha közben szurkoltok, bíztattok, másrészt, ha legalább egy ember közületek fontolóra veszi a rendszeres mozgás szükségességét és kimozdul komfortzónájából, nyert ügyünk van. Számomra a kihívás ezáltal halmozott létjogosultságot nyerne. Jómagam több mint 10 évig dohányoztam, abbahagytam, absztinens vagyok. :) NE CIGIZZETEK! Mozduljatok ki, érezzétek meg a sportolás örömét ti is! Állítsatok fel célokat, tegyetek érte, az eredmények pedig hamar fognak jelentkezni. Egészségesek lesztek, vidámak lesztek, boldogok lesztek. :)

Szurkolni lehet, bíztatni kötelező! :) Ha bármiféle észrevétel, kérdés akad, kéretik a blogon vagy az FB-n megosztani és válaszolok rá. Kezdődjék a buli! ;) 

A bejegyzés trackback címe:

https://fussvelem.blog.hu/api/trackback/id/tr76604157

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása